Summary
Objective: To describe the prevalence and possible causes of hypochloremia in the local hospital
cat population. Material and methods: Retrospective study consisting of two parts. Data were collected from the local electronic
medical records database using the search terms „chloride“ and „cats“ (part A), and
„blood gas analysis“ and „cats“ (part B). The medical records of the hypochloremic
cats were then reviewed to determine prior treatment or infusions and to identify
major underlying disease processes. Part A included an age and gender matched non-hypochloremic
control group, whereas in part B acid-base status was assessed. Results: Hypochloremia was detected in 367 (27%) of 1363 blood samples. The application of
a correction formula to adjust for free water changes decreased the number of hypochloremic
cats to 253 (19%). Only a minority had received glucocorticoids or loop diuretics
and the prevalence of vomiting was 44%. Common associated disorders were gastrointestinal
and respiratory diseases, as well as azotemia and diabetes mellitus. Polyuria/ polydipsia,
dehydration, prednisolone or furosemide pretreatment, azotemia and diabetes mellitus
increased, whereas fluid therapy and the diagnosis of neoplasia decreased the prevalence
of hypochloremia. An inverse correlation was found between corrected chloride and
standar dized base excess (rs = –0.597, p = 0.001) as well as anion gap (rs = –0.4, p = 0.026). 99% of the hypochloremic cats had derangements of acid-base balance.
Conclusion: Hypochloremia is a common electrolyte disorder in the local cat population. The correction
formula is ne cessary to adjust for changes in plasma osmolality. Although associated
with metabolic alkalosis, most of the hypochloremic cats have a normal or decreased
pH. The inverse correlation of chloride and anion gap als well as the high proportion
of azotemic or diabetic animals support the concept of compensatory acidosis induced
hypochlor emia. Clinical relevance: Hypochloremia should prompt the clinician to performe blood-gas analysis. Diabetes
mellitus (especially ketoacidosis) and renal disease should be included in current
algorithms for the evaluation of hypochloremic patients.
Zusammenfassung
Ziel war die Erfassung der Prävalenz und der möglichen Ursachen der Hypochlorämie in der
lokalen Katzenpopulation. Material und Methoden: Die Datenerfassung erfolgte retrospektiv mit dem lokalen elektronischen Datenerfassungssystem
und den Suchbegriffen „Chlorid“ und „Katzen“ (Teil A) bzw. „Blutgasanalyse“ und „Katzen“
(Teil B). Die Aufzeichnungen zu den hypochlorämischen Katzen wurden auf Vorbehandlungen
sowie zugrundeliegende Erkrankungen untersucht. Teil A beinhaltete eine alters- und
geschlechtangepasste Kontrollgruppe ohne Hypochlorämie. Ergebnisse: In 367 (27%) von 1363 Proben wurde eine Hypochlorämie diagnostiziert. Die Anwendung
der Korrekturformel zur Berücksichtigung von Veränderungen des freien Wassers verminderte
die Anzahl hypochlorämischer Katzen auf 253 (19%). Nur eine Minderheit war mit Glukokortikoiden
oder Diuretika vortherapiert und die Prävalenz von Erbrechen lag bei 44%. Häufig assoziierte
Erkrankungen waren gastrointestinaler und respiratorischer Natur, aber auch Azotämie
und Diabetes mellitus. Die Prävalenz der Hypochlorämie erhöhte sich durch die Faktoren
Polyurie/Polydipsie, Dehydratation, Vorbehandlungen (Prednisolon oder Furose-mid),
Azotämie und Diabetes mellitus und verminderte sich durch Infusionstherapie und die
Diagnose Neoplasie. Eine inverse Korrelation bestand zwischen Chlorid und dem standardisierten
Basenüberschuss (rs = –0,597, p = 0,001) wie auch mit der Anionenlücke (rs = –0,4, p = 0,026). Veränderungen im Säure-Basen-Haushalt zeigten 99% der hypochlorämischen
Katzen. Schlussfolgerung: Die Hypochlorämie stellt bei Katzen eine häufige Elektrolytveränderung dar. Die Anwendung
der Korrekturformel ist wichtig, um eine auf Verdünnungseffekten beruhende Pseudohypochlorämie
auszuschließen. Obwohl mit metabolischer Alkalose assoziiert, liegt bei den meisten
dieser Patienten ein physiologischer oder erniedrigter pH-Wert vor. Die Ergebnisse
unterstützen das Konzept der kompensatorischen Azidose-induzierten Hypochlorämie.
Klinische Relevanz: Bei einer Hypochlorämie sollte eine Blutgasanalyse erfolgen. Diabetes mellitus (vor
allem Ketoazidose) und Nierenversagen sollten in den Algorithmus zur Abklärung einer
Hypochlorämie integriert werden.
Keywords
Chloride - metabolic compensation - electrolyte disorder - algorithm - diabetes mellitus
- renal failure
Schlüsselwörter
Chlorid - metabolische Kompen sation - Elektrolytentgleisung - Algorithmus - Diabetes
mellitus - Nierenversagen